Publikationen
2020
Der Darstellungsflüchtigkeit im Geometrieunterricht durch digitale Unterstützung entgegenwirken
T. Huhmann, K. Eilterts, C. Schulte, F. Winkelnkemper, in: Digitales Lernen in der Grundschule II: Aktuelle Trends in Forschung und Praxis, Waxmann Verlag, 2020.
The Interdisciplinary Development of an Educational Game for Primary School Children--Lessons Learned
F. Winkelnkemper, C. Schulte, K. Eilerts, D. Bechinie, T. Huhmann, in: EdMedia+ Innovate Learning, 2020, pp. 522–529.
2019
Program Comprehension: Identifying Learning Trajectories for Novice Programmers
C. Izu, C. Schulte, A. Aggarwal, Q. I. Cutts, R. Duran, M. Gutica, B. Heinemann, E. Kraemer, V. Lonati, C. Mirolo, R. Weeda, in: Proceedings of the 2019 (ACM) Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Aberdeen, Scotland, UK, July 15-17, 2019, 2019, pp. 261–262.
Einsatz von Jupyter Notebooks am Beispiel eines fiktiven Kriminalfalls
F. Kapp, C. Schulte, in: Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund, 2019, pp. 247–256.
Zur Relevanz eines Prozessbereiches Interaktion und Exploration im Kontext informatischer Bildung im Primarbereich
K. Müller, C. Schulte, J. Magenheim, in: Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund, 2019, pp. 139–148.
Das RetiBNE Café
A.-K. Schmidt, C. Schulte, in: Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund, 2019, pp. 315–324.
Critical Incidents for Technology Enhanced Learning in Vocational Education and Training
A. Wilke, J. Magenheim, in: IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON 2019, Dubai, United Arab Emirates, April 8-11, 2019, 2019, pp. 892–899.
Zieldimensionen für Multiplikatorinnen und Multiplikatoren früher MINT-Bildung
O. Köller, J. Magenheim, H. Molitor, U. Pfenning, J. Ramseger, M. Steffensky, C. Wiesmüller, E. Winther, B. Wollring, Zieldimensionen Für Multiplikatorinnen Und Multiplikatoren Früher MINT-Bildung, Verlag Barbara Budrich, 2019.
„Der Informatikkreis “: Kinder von drei bis zehn Jahren beim Forschen in Informatik begleiten - ein methodisch-didaktisches Material
A. Franke-Wiekhorst, C. Günther, K. Brünger, J. Magenheim, R. Romeike, GdSU-Journal,(9) (2019) 10–21.
Understanding Artificial Intelligence – A Project for the Development of Comprehensive Teaching Material
M. Schlichtig, S.A. Opel, L. Budde, C. Schulte, in: E. Jasutė, S. Pozdniakov (Eds.), ISSEP 2019 - 12th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evaluation and Perspectives, Local Proceedings, 2019, pp. 65–73.
Entwicklung und Reflexion einer Unterrichtssequenz zum Maschinellen Lernen als Aspekt von Data Science in der Sekundarstufe II
S.A. Opel, M. Schlichtig, C. Schulte, R. Biehler, D. Frischemeier, S. Podworny, T. Wassong, in: INFOS, Gesellschaft für Informatik, 2019, pp. 285–294.
Maschinelles Lernen im Unterricht mit Jupyter Notebook
M. Schlichtig, S.A. Opel, C. Schulte, R. Biehler, D. Frischemeier, S. Podworny, T. Wassong, in: INFOS, Gesellschaft für Informatik, 2019, p. 385.
Developing Teaching Materials on Artificial Intelligence by Using a Simulation Game (Work in Progress)
S.A. Opel, M. Schlichtig, C. Schulte, in: WiPSCE, ACM, 2019, p. 11:1-11:2.
2018
MediaThing – A Learning Scenario Targeting on Research Skills
F. Winkelnkemper, R. Keil, in: T. Bastiaens, J Van Braak, M Brown (Eds.), Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology., Amsterdam, Netherlands, 2018, pp. 2397–2406.
Kritische Entgegnung auf die Studie "Zur Relevanz informatischer Bildung in der Schule für den Erwerb computer- bzw. informationsbezogener Kompetenzen"
T. Brinda, I. Diethelm, L. Hellmig, J. Magenheim, R. Romeike, U. Schroeder, MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung 33 (2018) 1–10.
Evaluation of Learning Informatics in Primary Education - Views of Teachers and Students
J. Magenheim, K. Müller, C. Schulte, N. Bergner, K. Haselmeier, L. Humbert, D. Müller, U. Schroeder, in: Informatics in Schools. Fundamentals of Computer Science and Software Engineering - 11th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, (ISSEP) 2018, St. Petersburg, Russia, October 10-12, 2018, Proceedings, 2018, pp. 339–353.
Eye-movement Modeling Examples in Source Code Comprehension: A Classroom Study
R. Bednarik, C. Schulte, L. Budde, B. Heinemann, H. Vrzakova, in: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli, Finland, November 22-25, 2018, 2018, pp. 2:1-2:8.
Are children perceiving robots as supporting or replacing humans?: first empirical results and classification of preconceptions within a theoretical framework
K. Müller, C. Schulte, in: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2018, Potsdam, Germany, October 04-06, 2018, 2018, pp. 10:1-10:4.
The computing repair cafe: a concept for repair cafes in computing edcuation
C. Schulte, J. Krüger, A. Gödecke, A.-K. Schmidt, in: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2018, Potsdam, Germany, October 04-06, 2018, 2018, pp. 24:1-24:6.
Proceedings of the Workshop on Eye Movements in Programming, EMIP@ETRA 2018, Warsaw, Poland, June 15, 2018
R. Bednarik, C. Schulte, eds., Proceedings of the Workshop on Eye Movements in Programming, EMIP@ETRA 2018, Warsaw, Poland, June 15, 2018, (ACM), 2018.
Computer Science Education: Perspectives on Teaching and learning in school
S. Sentance, E. Barendsen, C. Schulte, Computer Science Education: Perspectives on Teaching and Learning in School, Bloomsbury Publishing, 2018.
Drafting a Data Science Curriculum for Secondary Schools
B. Heinemann, S.A. Opel, L. Budde, C. Schulte, D. Frischemeier, R. Biehler, S. Podworny, T. Wassong, in: Koli Calling, ACM, 2018, pp. 17:1-17:5.
A Framework for Computing Education: Hybrid Interaction System: The need for a bigger picture in computing education
C. Schulte, L. Budde, in: Koli Calling, ACM, 2018, pp. 12:1-12:10.
MediaThing – A Learning Scenario Targeting on Research Skills
F. Winkelnkemper, R. Keil, in: T. Bastiaens, J. Van Braak, M. Brown (Eds.), Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology, Amsterdam, Netherlands, 2018.
The computing repair cafe
C. Schulte, J. Krüger, A. Gödecke, A.-K. Schmidt, in: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, ACM, 2018.
Paderborn symposium on data science education at school level 2017: The collected extended abstracts. Universitätsbibliothek Paderborn
R. Biehler, L. Budde, D. Frischemeier, B. Heinemann, S. Podworny, C. Schulte, T. Wassong, eds., Paderborn Symposium on Data Science Education at School Level 2017: The Collected Extended Abstracts. Universitätsbibliothek Paderborn, Universitätsbibliothek Paderborn, 2018.
Data Science and Big Data in Upper Secondary Schools: A Module to Build up First Components of Statistical Thinking in a Data Science Curriculum
R. Biehler, D. Frischemeier, S. Podworny, T. Wassong, L. Budde, B. Heinemann, C. Schulte, Archives of Data Science, Series A 5 (2018).
Drafting a Data Science Curriculum for Secondary Schools
B. Heinemann, S. Opel, L. Budde, C. Schulte, D. Frischemeier, R. Biehler, S. Podworny, T. Wassong, in: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, November 22–25, 2018, Koli, Finland, ACM, NY, USA, 2018.
Data Science and Big Data in Upper Secondary Schools: What Should Be Discussed From a Perspective of Computer Science Education?
B. Heinemann, L. Budde, C. Schulte, R. Biehler, D. Frischemeier, S. Podworny, T. Wassong, Archives of Data Science, Series A 5 (2018) 1–18.
2017
The design and exploration cycle as research and development framework in computing education
C. Schulte, J. Magenheim, K. Müller, L. Budde, in: 2017 (IEEE) Global Engineering Education Conference, (EDUCON) 2017, Athens, Greece, April 25-28, 2017, 2017, pp. 867–876.
Zieldimensionen für frühe informatische Bildung im Kindergarten und in der Grundschule
N. Bergner, H. Köster, J. Magenheim, K. Müller, R. Romeike, U. Schroeder, C. Schulte, in: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, Proceedings der 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2017, 13.-15. September 2017, Oldenburg, 2017, pp. 53–62.
Ein Modell zur Analyse von Vorstellungen über Roboter und ihrer Funktionsweise
K. Müller, C. Schulte, in: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, Proceedings der 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2017, 13.-15. September 2017, Oldenburg, 2017, pp. 109–118.
A theory based tool set for analysing reading processes in the context of learning programming
L. Budde, B. Heinemann, C. Schulte, in: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2017, Nijmegen, The Netherlands, November 8-10, 2017, 2017, pp. 83–86.
Zieldimensionen informatischer Bildung im Elementar-und Primarbereich
N. Bergner, H. Köster, J. Magenheim, K. Müller, R. Romeike, U. Schroeder, C. Schulte, Frühe informatische Bildung - Ziele und Gelingensbedingungen für den Elementar- und Primarbereich. Berlin (2017).
Kompetenzbasierte Gestaltungsempfehlungen für Informatik-Tutorenschulungen
H. Danielsiek, P. Hubwieser, J. Krugel, J. Magenheim, L. Ohrndorf, D. Ossenschmidt, N. Schaper, J. Vahrenhold, INFORMATIK 2017 (2017).
PERSPECTIVES FOR AN INTERDISCIPLINARY DATA SCIENCE CURRICULUM IN GERMAN SECONDARY SCHOOLS
R. Biehler, C. Schulte, in: Paderborn Symposium on Data Science Education at School Level, 2017, pp. 2–14.
Perspectives for an interdisciplinary data science curriculum at German secondary schools
R. Biehler, C. Schulte, in: R. Biehler, L. Budde, D. Frischemeier, B. Heinemann, S. Podworny, C. Schulte, T. Wassong (Eds.), Paderborn Symposium on Data Science Education at School Level 2017: The Collected Extended Abstracts , Universitätsbibliothek Paderborn, Paderborn, 2017, pp. 2–14.
2015
WebArena - R {\ "a} spacious structures for {\" u} r the learning locations of the future
F. Winkelnkemper, A. Oberhoff, in: R. wedge, H. Selke (Eds.), Publication series of the Heinz Nixdorf Institute, Paderborn, 2015, pp. 103–117.
Eye movements in code reading: relaxing the linear order
T. Busjahn, R. Bednarik, A. Begel, M. E. Crosby, J. H. Paterson, C. Schulte, B. Sharif, S. Tamm, in: ICPC, IEEE Computer Society, 2015, pp. 255–265.
Proceedings of the 2015 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCS 2015, Vilnius, Lithuania, July 4-8, 2015
V. Dagiene, C. Schulte, T. Jevsikova, eds., Proceedings of the 2015 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCS 2015, Vilnius, Lithuania, July 4-8, 2015, ACM, 2015.
2014
Zwischen Design und Flexibilit{\"a}t - Zur Ergonomie des Flat Design
F. Winkelnkemper, Reinhard Keil, in: A. Butz, J. Schlichter (Eds.), Oldenbourg Verlag, 2014, pp. 255–264.
Forschendes Lernen durch semantisches Positionieren
M. Jakoblew , R. Keil, F. Winkelnkemper, in: P. Forbrig, Johannes Magenheim (Eds.), Proceedings Der HDI 2014, Universit{\"a}t Rostock, 2014, pp. 74–84.
Zwischen Design und Flexibilit{\"a}t - Zur Ergonomie des Flat Design
F. Winkelnkemper, R. Keil, in: A. Butz, J. Schlichter (Eds.), Oldenbourg Verlag, 2014, pp. 255–264.
What influences dwell time during source code reading?: analysis of element type and frequency as factors
T. Busjahn, R. Bednarik, C. Schulte, in: ETRA, ACM, 2014, pp. 335–338.
Eye tracking in computing education
T. Busjahn, C. Schulte, B. Sharif, A. Begel, M. Hansen, R. Bednarik, P. Orlov, P. Ihantola, G. Shchekotova, M. Antropova, in: ICER, ACM, 2014, pp. 3–10.
Developing Coding Schemes for Program Comprehension using Eye Movements
T. Busjahn, C. Schulte, E. Kropp, in: PPIG, Psychology of Programming Interest Group, 2014, p. 15.
Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2014, Berlin, Germany, November 5-7, 2014
C. Schulte, M. E. Caspersen, J. Gal-Ezer, eds., Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2014, Berlin, Germany, November 5-7, 2014, ACM, 2014.
2013
Approaches for an informational separation of powers in learning platforms
R. Keil, F. Winkelnkemper, in: Society for Informatics, 2013, pp. 131–142.
Computer science and education - A struggle for creative sovereignty in society?
Reinhard Keil, H. Selke, F. Winkelnkemper, FIfF-Kommunikation (2013) 61–65.
The use of code reading in teaching programming
T. Busjahn, C. Schulte, in: Koli Calling, ACM, 2013, pp. 3–11.
Object Interaction Competence Model v. 2.0
J. Bennedsen, C. Schulte, in: LaTiCE, IEEE Computer Society, 2013, pp. 9–16.
PCK and reflection in computer science teacher education
M. Buchholz, M. Saeli, C. Schulte, in: WiPSCE, ACM, 2013, pp. 8–16.
Reflections on the role of programming in primary and secondary computing education
C. Schulte, in: WiPSCE, ACM, 2013, pp. 17–24.
2012
The technical potential of digital boards
H. Selke, F. Winkelnkemper, in: J.{\ "o} rg Desel, J {\" o} rg Haake, C. Spannagel (Eds.), 2012, pp. 171–182.
E-learning strategies: best practice or careful structural renewal?
Reinhard Keil, C. Schild, F. Winkelnkemper, in: Nicolas Apostolopoulos, U. Mu {\ ss} mann, W. Coy, A. Schwill (Eds.), 2012, pp. 137–155.
Computer science at school/CS teacher education: Koli working-group report on CS at school
C. Schulte, M. Hornung, S. Sentance, V. Dagiene, T. Jevsikova, N. Thota, A. Eckerdal, A.-K. Peters, in: Koli Calling, ACM, 2012, pp. 29–38.
Uncovering structure behind function: the experiment as teaching method in computer science education
C. Schulte, in: WiPSCE, ACM, 2012, pp. 40–47.
2011
Analysis of code reading to gain more insight in program comprehension
T. Busjahn, C. Schulte, A. Busjahn, in: Koli Calling, ACM, 2011, pp. 1–9.
ProspectiveTeachers@Research: CS teacher education revised
M. Hornung, C. Schulte, in: Koli Calling, ACM, 2011, pp. 138–143.
Informatik begreifen - Zur Nutzung von Veranschaulichungen im Informatikunterricht
M. Kalbitz, H. Voss, C. Schulte, in: INFOS, GI, 2011, pp. 137–146.
2010
BlueJ Visual Debugger for Learning the Execution of Object-Oriented Programs?
J. Bennedsen, C. Schulte, TOCE 10 (2010) 8:1-8:22.
Comparison of OOP first and OOP later: first results regarding the role of comfort level
A. Ehlert, C. Schulte, in: ITiCSE, ACM, 2010, pp. 108–112.
10th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli Calling '10, Koli, Finland, October 28-31, 2010
C. Schulte, J. Suhonen, eds., 10th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli Calling ’10, Koli, Finland, October 28-31, 2010, ACM, 2010.
Didaktik der Informatik - Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik. 6. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik", 16. - 17. September 2010 in Oldenburg
I. Diethelm, C. Dörge, C. Hildebrandt, C. Schulte, eds., Didaktik der Informatik - Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik. 6. Workshop der GI-Fachgruppe “Didaktik der Informatik”, 16. - 17. September 2010 in Oldenburg, GI, 2010.
2009
An evaluation of object oriented example programs in introductory programming textbooks
J. Börstler, M. S. Hall, M. Nordström, J. H. Paterson, K. Sanders, C. Schulte, L. Thomas, SIGCSE Bulletin 41 (2009) 126–143.
Qualitätssicherung in einer interaktiven und lerneraktivierenden E-Learning-Umgebung
C. Schulte, R. Tolksdorf, in: DeLFI Workshops, Logos Verlag, 2009, pp. 219–225.
Empirical comparison of objects-first and objects-later
A. Ehlert, C. Schulte, in: ICER, ACM, 2009, pp. 15–26.
Bridging ICT and CS: educational standards for computer science in lower secondary education
T. Brinda, H. Puhlmann, C. Schulte, in: ITiCSE, ACM, 2009, pp. 288–292.
Unterschiede im Lernerfolg von Schülerinnen und Sch\üern in Abhängigkeit von der zeitlichen Reihenfolge der Themen (OOP-First bzw. OOP-Later)
A. Ehlert, C. Schulte, in: INFOS, GI, 2009, pp. 121–132.
Informatik im Kontext (IniK) - Ein integratives Unterrichtskonzept für den Informatikunterricht
J. Koubek, C. Schulte, P. Schulze, H. Witten, in: INFOS, GI, 2009, pp. 268–279.
Dualitätsrekonstruktion als Hilfsmittel zur Entwicklung und Planung von Informatikunterricht
C. Schulte, in: INFOS, GI, 2009, pp. 355–366.
2008
Block Model: an educational model of program comprehension as a tool for a scholarly approach to teaching
C. Schulte, in: ICER, ACM, 2008, pp. 149–160.
Duality Reconstruction - Teaching Digital Artifacts from a Socio-technical Perspective
C. Schulte, in: ISSEP, Springer, 2008, pp. 110–121.
What are information technology's key qualifications?
C. Dörge, C. Schulte, in: ITiCSE, ACM, 2008, pp. 296–300.
Digitale Artefakte und Schlüsselkompetenzen im Informatikunterricht der Sekundarstufe I
C. Schulte, C. Dörge, in: DDI, GI, 2008, pp. 13–22.
2007
Attitudes towards computer science-computing experiences as a starting point and barrier to computer science
C. Schulte, M. Knobelsdorf, in: ICER, ACM, 2007, pp. 27–38.
Das informatische Weltbild von Studierenden
C. Schulte, M. Knobelsdorf, in: INFOS, GI, 2007, pp. 69–79.
2006
Social, ethical and technical issues in informatics - An integrated approach
J. Magenheim, C. Schulte, EAIT 11 (2006) 319–339.
Research perspectives on the objects-early debate
R. Lister, A. Berglund, T. Clear, J. Bergin, K. Garvin-Doxas, B. Hanks, L. E. Hitchner, A. Luxton-Reilly, K. Sanders, C. Schulte, J. L. Whalley, SIGCSE Bulletin 38 (2006) 146–165.
What do teachers teach in introductory programming?
C. Schulte, J. Bennedsen, in: ICER, ACM, 2006, pp. 17–28.
A Competence Model for Object-Interaction in Introductory Programming
J. Bennedsen, C. Schulte, in: PPIG, Psychology of Programming Interest Group, 2006, p. 1.
Gestaltung von Informatikseminaren unter Einsatz von Videokonferenzen
C. Schulte, M. Thomas, in: HDI, GI, 2006, pp. 77–88.
3. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik", 19.-20. Juni 2006 an der Universität Potsdam
A. Schwill, C. Schulte, M. Thomas, eds., 3. Workshop Der GI-Fachgruppe “Didaktik Der Informatik”, 19.-20. Juni 2006 an Der Universität Potsdam, GI, 2006.
2005
Novices' expectations and prior knowledge of software development: results of a study with high school students
C. Schulte, J. Magenheim, in: ICER, ACM, 2005, pp. 143–153.
Beiträge der Objektorientierung zu einem Kompetenzmodell des informatischen Modellierens
T. Brinda, C. Schulte, in: INFOS, GI, 2005, pp. 137–148.
Erwartungen und Wahlverhalten von Schülerinnen und Schülern gegenüber dem Schulfach Informatik - Ergebnisse einer Umfrage
C. Schulte, J. Magenheim, in: INFOS, GI, 2005, pp. 111–122.
2003
Lehr-Lernprozesse im Informatik-Anfangsunterricht: theoriegeleitete Entwicklung und Evaluation eines Unterrichtskonzepts zur Objektorientierung in der Sekundarstufe II
C. Schulte, Lehr-Lernprozesse Im Informatik-Anfangsunterricht: Theoriegeleitete Entwicklung Und Evaluation Eines Unterrichtskonzepts Zur Objektorientierung in Der Sekundarstufe II, University of Paderborn, Germany, 2003.
Thinking in Objects and their Collaboration: Introducing Object-Oriented Technology
C. Schulte, J. Magenheim, J. Niere, W. Schäfer, Computer Science Education 13 (2003) 269–288.
2002
Theoriegeleitete Entwicklung und Evaluation von Neuen Medien für die Lehre
C. Schulte, Softwaretechnik-Trends 22 (2002).
Theoriegeleitete Entwicklung und Evaluation von Neuen Medien für die Lehre
C. Schulte, in: GI Jahrestagung, GI, 2002, pp. 408–415.
Das Sieben-Schritte-Schema zur Dekonstruktion objektorientierter Software
C. Schulte, U. Block, in: DDI, GI, 2002, pp. 3–12.
2001
Vom Modellieren zum Gestalten - Objektorientierung als Impuls für einen neuen Informatikunterricht?
C. Schulte, Informatica Didactica 3 (2001).
Aufgabenbereiche der Medienbildung im Informatikunterricht
C. Schulte, O. Scheel, in: INFOS, {GI}, 2001, pp. 157–171.
1999
Kooperative Arbeitsplattformen - CSCW-Systeme in Lehr- und Lernkontexten
C. Schulte, H. Selke, C. Huth, LOG IN 19 (1999) 40.
Dekonstruktion von Informatiksystemen als Unterrichtsmethode - Zugang zu objektorientierten Sichtweisen im Informatikunterricht
T. Hampel, J. Magenheim, C. Schulte, in: INFOS, Springer, 1999, pp. 149–164.
Alle Publikationen anzeigen